Naujagimio gaivinimas
PRELIMINARI REGISTRACIJA
Šiuo metu mokymų datos derinamos. Prašome atlikti preliminarią registraciją užpildant šią formą:
https://bit.ly/registracijamedikams
Artėjant mokymų laikui, visa reikalinga informacija bus atsiųsta Jūsų nurodytu el. paštu.
MOKYMŲ APRAŠYMAS
Gimdymo palatose dirbančių medicinos darbuotojų kompetencijos ir kvalifikacijos didinimas atliekant naujagimio gaivinimą.
TIKSLINĖ GRUPĖ
Gydytojai neonatologai, gydytojai akušeriai ginekologai, vaikų ligų gydytojai, gydytojai anesteziologai reanimatologai, akušeriai, bendrosios praktikos slaugytojai, anestezijos ir intensyviosios terapijos slaugytojai.
SERTIFIKAVIMAS
Dalyviams suteikiamas tobulinimosi valandų sertifikatas. Mokymų trukmė – 8 akademinės valandos.
MOKYMŲ TURINYS
Tobulinimo turinys
1. Kurso įvadas
- Kurso vadovo ir vedėjų prisistatymas.
- Dalyvių prisistatymas.
- Kurso tikslo ir uždavinių pristatymas.
- Kurso programos pristatymas.
- Pretestas.
2. Specializuoto naujagimio gaivinimo tikslas ir uždaviniai. Naujagimio gaivinimą reglamentuojantys teisės aktai Lietuvoje, Europoje, pasaulyje. Statistiniai duomenys.
Apibūdinama naujagimio gaivinimo sąvoka, tikslas ir uždaviniai. Supažindinama su Naujagimio gaivinimą reglamentuojančiais teisės aktais Lietuvoje, Europoje, pasaulyje, naujausiomis naujagimio gaivinimo gairėmis. Pateikiama informacija apie mokymosi gaivinti naujagimį svarbą, fiziologinius pokyčius, kurie vyksta naujagimiui gimus bei rizikos veiksnius, padedančius numatyti, kurį naujagimį reikės gaivinti. Pristatomos naujagimio gaivinimo priemonės, įranga, personalas būtinas naujagimio gaivingumui bei gaivinimo komandos iškvietimo tvarka. Aptariamas naujagimio būklės įvertinimas pagal Apgar skalę ir medicininės dokumentacijos tvarkymas.
3. Naujagimio gaivinimo algoritmas. Pradiniai gaivinimo žingsniai. Teigiamo slėgio ventiliacija. Situacijos.
Teorinė dalis
Pristatomas naujagimio gaivinimo algoritmas. Supažindinama, kaip nustatyti, ar naujagimį reikės gaivinti. Pateikiama informacija apie pirmuosius naujagimio gaivinimo žingsnius (kaip išvengti šilumos netekimo, kaip paguldyti naujagimį ir atverti kvėpavimo takus, kaip išvalyti kvėpavimo takus, kai vaisiaus vandenyse nėra mekonijaus arba jis yra, kaip stimuliuoti kvėpavimą, kaip tiekti deguonį laisva tėkme ir kokią deguonies koncentraciją pasirinkti, kaip naudotis pulsoksimetru ir vertinti jo parodymus). Supažindinama, kada reikia pradėti teigiamo slėgio ventiliaciją pro kaukę, kokias priemones galima naudoti (srove pripučiamą kvėpavimo maišą, savaime prisipučiantį maišą ar T- formos vamzdelį), kaip jos veikia, kaip patikrinti, ar šios priemonės yra tinkamos naudojimui, kaip teisingai pasirinkti ir uždėti kaukę ant veido, kokiu dažniu ventiliuoti, kokia turėtų būti gaivinančiojo padėtis, kad jis matytų, kaip kilnojasi naujagimio krūtinės ląsta, ką daryti, jei teigiamo slėgio ventiliacija nėra efektyvi ir kada ją galima baigti.
Mokymo metodas – paskaita, diskusija, demonstravimas.
Praktinė dalis
Mokymo kurso dalyviai paskirstomi į grupes po 3 asmenis.
Pirmasis praktinis užsiėmimas:
- Dalyviai perskaito algoritmo dalį iki teigiamo slėgio ventiliacijos pro kaukę;
- Paruošia naujagimio gaivinimo vietą ir priemones;
- Jiems pateikiamos klinikinės situacijos;
- Atlieka pirmuosius gaivinimo veiksmus.
Antrasis praktinis užsiėmimas:
- Dalyviai perskaito algoritmą iki trachėjos intubacijos ir laringinės kaukės panaudojimo;
- Pasiruošia ir patikrina papildomas gaivinimo priemones, reikalingas teigiamo slėgio ventiliacijai;
- Jiems pateikiamos klinikinės situacijos;
- Taiko teigiamo slėgio ventiliaciją pro kaukę.
Mokymo metodas – darbas grupėse prie muliažų.
Aptariami praktinių įgūdžių metu iškilę klausimai.
4. Trachėjos intubacija ir laringinės kaukės panaudojimas. Situacijos.
Teorinė dalis
Pateikiama informacija, kada ir kodėl gaivinimo metu reikalinga trachėjos intubacija, kaip paruošti reikalingas priemones, kaip naudotis laringoskopu intubuojant, kaip nustatyti, ar intubacinis vamzdelis yra trachėjoje, kaip endotrachėjiniu vamzdeliu išsiurbti mekonijų iš trachėjos, jei reikia, kada nuspręsti, jog reikalinga laringinė kaukė ir kaip ją įkišti, kaip pro endotrachėjinį vamzdelį ar laringinę kaukę atlikti teigiamo slėgio ventiliaciją.
Pateikiamos nuorodos į literatūrą.
Mokymo metodas – paskaita, diskusija, demonstravimas.
Praktinė dalis
Trečiasis praktinis užsiėmimas:
- Dalyviai perskaito algoritmo dalį iki išorinio širdies masažo;
- Paruošia ir patikrina gaivinimo priemones, reikalingas trachėjos intubacijai ar laringinę kaukę;
- Jiems pateikiamos klinikinės situacijos;
- Intubuoja trachėją ar naudoja laringinę kaukę.
Mokymo metodas – darbas grupėse prie muliažų.
Aptariami praktinių įgūdžių metu iškilę klausimai.
5. Išorinis širdies masažas, atliekant krūtinkaulio paspaudimus. Situacijos.
Teorinė dalis
Pateikiama informacija, kada gaivinimo metu pradėti krūtinkaulio paspaudimus, kokiais būdais tai atlikti, kaip derinti dirbtinę plaučių ventiliaciją su krūtinkaulio paspaudimais, kada baigti ventiliuoti, kiek reikia gaivintojų, ir kaip jie turi stovėti prie apšildomo stalelio.
Pateikiamos nuorodos į literatūrą.
Mokymo metodas – paskaita, diskusija, demonstravimas.
Praktinė dalis
Ketvirtasis praktinis užsiėmimas:
- Dalyviai perskaito algoritmo dalį iki medikamentų panaudojimo;
- Paruošia ir patikrina gaivinimo priemones;
- Pasiskirsto, kuris iš gaivintojų atliks krūtinkaulio paspaudimus, o kuris – teigiamo slėgio ventiliaciją;
- Jiems pateikiamos klinikinės situacijos;
- Pasirenka krūtinkaulio paspaudimų būdą ir juos atlieka, derindami su dirbtine plaučių ventiliacija.
6. Medikamentai naujagimio gaivinimui. Situacijos.
Teorinė dalis
Pateikiama informacija, kada gaivinimo metu skirti medikamentus, kaip (pro entotrachėjinį vamzdelį ar bambinę veną) ir kokią adrenalino dozę sušvirkšti, kada ir kaip skirti tūrinius tirpalus cirkuliuojančio kraujo tūriui atstatyti, ką daryti, kai naujagimio būklė negerėja po adrenalino sušvirkštimo ir voleminių tirpalų suleidimo, kaip įkišti veninį umbilikalinį kateterį.
Pateikiamos nuorodos į literatūrą.
Mokymo metodas – paskaita, diskusija, demonstravimas.
Praktinė dalis
Penktasis praktinis užsiėmimas:
- Dalyviai perskaito visą algoritmą;
- Paruošia ir patikrina gaivinimo priemones, reikalingas medikamentų sušvirkštimui;
- Jiems pateikiamos klinikinės situacijos;
- Taiko teigiamo slėgio ventiliaciją, derindami ją su krūtinkaulio paspaudimais, įkiša veninį unbilikalinį kateterį, paruošia reikiamą dozę adrenalino ir tūrinių tirpalų bei juos švirkščia į veną.
Mokymo metodas – darbas grupėse prie muliažų.
Aptariami praktinių įgūdžių metu iškilę klausimai.
7 Neišnešioto naujagimio gaivinimas
Teorinė dalis
Pateikiama informacija, kodėl neišnešioti naujagimiai yra medicininių komplikacijų didelės rizikos grupė, kokias papildomas priemones reikia pasiruošti, laukiant gimstančio neišnešioto naujagimio, kaip apsaugoti neišnešiotą naujagimį nuo hipotermijos, kaip padėti neišnešiotam naujagimiui kvėpuoti, kokią deguonies koncentraciją pasirinkti, kokiais būdais sumažinti neišnešioto naujagimio plaučių ir smegenų pažeidimą, kokių atsargumo priemonių imtis po to, kai stabilizuota neišnešioto naujagimio būklė, kokią informaciją suteikti tėvams, kol labai neišnešiotas naujagimis dar negimė.
Pateikiamos nuorodos į literatūrą.
Mokymo metodas – paskaita, diskusija, demonstravimas.
Praktinė dalis
Šeštasis praktinis užsiėmimas:
- Dalyviai paruošia ir patikrina papildomas gaivinimo priemones, reikalingas neišnešioto naujagimio gaivinimui;
- Pasirūpina, kad aplinkos temperatūra būtų nemažesnė, kaip 25°C;
- Išvardina priežastis, kodėl neišnešioti naujagimiai yra didelės rizikos grupė dėl medicininių komplikacijų;
- Jiems pateikiamos klinikinės situacijos;
- Dalyviai atlieka veiksmus: paruošia papildomas priemones, apsaugančias nuo hipotermijos (naudoja pašildytus vystyklus, jei naujagimio gestacinis amžius yra mažesnis nei 32 sav., suvynioja jį į plastikinę plėvelę, naudoja temperatūros daviklį), varto naujagimį švelniai, vengia, kad kojos būtų ne aukščiau, kaip vaiko galva, ant dešinės rankos riešo uždeda pulsoksimetro daviklį ir stebi, kad naujagimio pulsoksimetrijos rodmuo (SpO2) nebūtų didesnis, kaip 95 %, taiko CPAP terapiją tinkamu slėgiu (jei naujagimis nekvėpuoja, intubuoja trachėją ir taiko teigiamo slėgio ventiliaciją optimaliu įpūtimo slėgiu), teisingai įvertina būtinybę profilaktiškai į trachėją instiliuoti surfaktantą ir rodo kuriuo būdu jį instiliuoja, lėtai į virkštelės veną sušvirkščia tūrinius preparatus, jei reikia ir inkubatoriuje perveža naujagimį į intensyviosios terapijos poskyrį tęsiant kvėpuojamąją terapiją.
Mokymo metodas – darbas grupėse prie muliažų.
Aptariami praktinių įgūdžių metu iškilę klausimai.
2.2.8 Specialūs klausimai
Teorinė dalis
Pateikiama informacija, ką daryti įtarus įgimtą diafragmos išvaržą, kaip nustatyti pneumotoraksą ir kaip jį gydyti, kaip elgtis įgimtų plaučių anomalijų (Pjero Robino sindromo ar choanų atrezijos), kurios gali komplikuoti gaivinimą, atveju, kaip suteikti pagalbą naujagimiui, jei jo motina vartojo ar jai buvo skirti narkotiniai preparatai bei kiti anestetikai, kaip gaivinti vėlesnio naujagimystės laikotarpio naujagimį ar naujagimį ne gimdymo stacionare, kaip gaivinti naujagimį, kuris gulėjo palatoje kartu su motina ir kokios priemonės turi būti pasiekiamas šiuo atveju.
Pateikiamos nuorodos į pagrindinę ir papildomą literatūrą.
Mokymo metodas – paskaita, diskusija, demonstravimas.
Praktinė dalis
Septintasis praktinis užsiėmimas:
- Dalyviai pasiruošia papildomas gaivinimo priemones, reikalingas įvykus pneumotoraksui, esant Pjero Robino sindromui ar choanų atrezijai;
- Jiems pateikiamos klinikinės situacijos;
- Demonstruoja, kaip punktuoja pleuros ertmę, gaivina naujagimį, kuriam yra įgimta diafragmos išvarža, Pjero Robino sindromas ar choanų atrezija.
Pateikiamos nuorodos į literatūrą.
Mokymo metodas – paskaita, diskusija, demonstravimas.
2.2.9 Žinių įvertinimas ir mokymų aptarimas.
Mokymų dalyviai atlieką žinių patikrinimą (posttestą), kuriame numatytos ir praktinės situacijos mokymų metu išdėstytomis temomis. Diskusijos metu su mokymo dalyviais aptariama, kokios papildomos informacijos jiems reikėtų ateityje naujagimio gaivinimo klausimu. Mokymų dalyviai pateikia klausimus pagal mokymuose išdėstytas temas.
Mokymo metodai. Informacija perteikiama paskaitų forma, taikomi diskusijos ir situacijų analizės metodai. Praktinė dalis sudaro 50 % programos.
